محمودی مشهدی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد آخرین وضعیت اسقاط خودرو در كشور، اظهار كرد: برای اسقاط خودرو در كشور دو روش داریم یكی طرح جایگزینی كه با قرعه كشی خودرو و دیگری طرح‌های غیرجایگزینی كه توسط دولت انجام می‌شود.

۴۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط شد

رئیس انجمن مراكز اسقاط و بازیافت خودرو افزود: در طرح جایگزینی كه از شهریور ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و خودروسازان ۲۰ درصد سهمیه قرعه كشی را به صاحبان خودروهای فرسوده اختصاص دادند، تا به امروز حدود ۱۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شد.

وی ادامه داد: در مورد طرح‌های غیرجایگزینی نیز تا به این لحظه آمار دقیقی وجود ندارد اما طبق برآوردها تا به امروز حدود ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است. سال گذشته همین تعداد خودروی فرسوده اسقاط شده بود.

نیمی از خودروهای موجود، فرسوده هستند

مشهدی شریف به آلودگی هوا اشاره كرد و گفت: طبق برآوردهای انجام شده ۵۰ درصد آلودگی هوای كلانشهرها به دلیل منابع متحرك یعنی خودرو و موتور سیكلت فرسوده است.

وی افزود: در حال حاضر بین ۹ تا ۱۰ میلیون دستگاه موتور سیكلت فرسوده، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری فرسوده ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری فرسوده داریم، ۲۵۰ هزار كامیون فرسوده و ۲۰۰ هزار اتوبوس، مینی بوس و وسایل حمل و نقل عمومی فرسوده در سطح كشور در حال تردد هستند.

رئیس انجمن مراكز اسقاط و بازیافت خودرو اضافه كرد: بنابراین از مجموع ۲۸ میلیون خودروی در حال تردد در كشور، ۱۴ میلیون دستگاه یعنی نیمی از خودروها، فرسوده هستند.

برای اسقاط فرسوده‌ها، ۴۰۰ سال زمان نیاز است

وی گفت: اگر با همین روالی كه هم اكنون در حال اسقاط خودروها هستیم پیش برویم برای از رده خارج كرده این ۱۴ میلیون دستگاه به ۴۰۰ سال زمان نیاز داریم و البته این در حالیست كه خودروی فرسوده جدیدی به این آمار افزوده نشود.

باید به اندازه تولید، اسقاط هم انجام شود

مشهدی شریف به لایحه ساماندهی صنعت خودرو اشاره و تصریح كرد: با توجه به اینكه در این لایحه در صورت موجود نبودن گواهی اسقاط بر واریز ۱.۵ درصد از قیمت هر خودرو به صندوق ملی محیط زیست تاكید شده، به جای اینكه هوا پاك‌تر شود، آلوده‌تر می‌شود زیرا خودروسازان خودروهای جدید خود را شماره گذاری می‌كنند بدون اینكه اسقاطی انجام دهند.

وی ادامه داد: وقتی اسقاط صورت نگیرد، تعداد خودروهای فرسوده روز به روز بیشتر می‌شود وقتی اسقاط صورت نگیرد، تعداد خودروهای فرسوده روز به روز بیشتر می‌شود، بنابراین سهم ۵۰ درصدی فرسوده‌ها در آلودگی هوا سال به سال افزایش می‌یابد. باید توجه شود كه در سال ۱۴۰۱ در تهران فقط ۲ روز هوای پاك داشتیم.

رئیس انجمن مراكز اسقاط و بازیافت خودرو تاكید كرد: باید به اندازی كه تولید انجام می‌شود، اسقاط خودرو هم انجام تا تعداد فرسوده‌ها كم شود.

لازم به ذكر است، بر اساس گزارش بانك جهانی در سال ۲۰۱۸، آلودگی هوای تهران به طور مستقیم هر ساله خسارت ۲.۶ میلیارد دلاری به سلامت عمومی شهروندان وارد می‌كند كه مطابق برآورد صورت گرفته كاهش آلودگی هوای تهران در اثر اجرای طرح‌های اسقاط وسایل نقلیه فرسوده، می‌تواند كاهش خسارت تقریبی تا ۱۰۸۱ میلیون دلاری را در بخش سلامت شهر تهران به همراه داشته باشد.

همچنین میزان مصرف بنزین كشور به بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده و از میزان متوسط تولید پیشی گرفته است. با توجه به روند كند افزایش تولید بنزین در كشور و رشد سالانه ۵ الی ۱۰ درصدی مصرف بنزین در صورت تداوم شرایط فعلی كشور به واردكننده بنزین تبدیل خواهد شد. اسقاط هر خودرو فرسوده در شرایط فعلی سبب كاهش مصرف ۱۶۰۰ لیتر بنزین در سال می‌شود.