به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالله توكلی لاهیجانی در برنامه تلویزیونی میز اقتصاد با موضوع اسقاط خودروهای فرسوده، اظهار كرد: وزارت صنعت با اسقاط و بازیافت خودرو فرسوده به شدت موافق است، اما در سال‌های گذشته مشكلاتی وجود داشته كه این موضوع را با كندی همراه كرده است.

مدیركل خودرویی وزارت صمت افزود: نگاهی به تجربیات جهانی در این زمینه حاكی از وجود دو اهرم تشویقی و تنبیهی به منظور اسقاط سریع‌تر خودروهاست كه از آن جمله می‌توان به مبالغ بیشتر بیمه خودروهای فرسوده، جلوگیری از تردد آنها و همچنین وضع عوارض بیشتر اشاره كرد، اما این اهرم در كشورمان با توجه به استفاده اقشار ضعیف از خودروهای اسقاطی كاركرد نداشته است.

توكلی لاهیجانی ادامه داد: در اهرم‌های تشویقی نیز در جهان شاهد وجود صندوق‌هایی هستیم كه تسهیلات در اختیار مالكان خودروهای فرسوده قرار می‌دهند تا آن را با خودروی نو تعویض كنند.

وی خاطرنشان كرد: در این زمینه به‌طور مثال می‌توان از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت یا مصرف سوختی كه جایگزین می‌شود به ارائه تسهیلات پرداخت، اما تاكنون در این زمینه بانك‌ها و صندوق‌ها تأمین مالی مناسبی نداشته‌اند و این موضوع مغفول مانده است.

توكلی لاهیجانی بیان كرد: پیش از این در قانون هوای پاك، موتورسیكلت‌ها و خودروهای دیزلی مشمول دریافت برگه اسقاط می‌شدند، اما در قانون جدید ساماندهی خودرو همه تولیدكنندگان خودرو موظف‌اند برای شماره‌گذاری محصولات خود برگه اسقاط آن را دریافت كنند.

وی ادامه داد: با هدف‌گذاری تولید یك میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری و بدون در نظر گرفتن موضوع واردات خودرو و اسقاط موتورسیكلت‌های فرسوده، نیازمند بیش از ۴۰۰ هزار برگه اسقاط هستیم.

مدیركل خودرویی وزارت صمت گفت: پیش‌بینی می‌شود قیمت گواهی اسقاط بالا رفته یا در عمل برگه گواهی اسقاط كافی برای پاسخگویی به نیازها وجود نداشته باشد و این اساس مهم بود راهكارهایی پیش‌بینی شود كه توقف تولید خودروسازان را به دنبال نداشته باشد.

توكلی لاهیجانی تصریح كرد: مادامی كه امكان تردد با خودروهای فرسوده در كشور وجود دارد، قیمت خودروی فرسوده افزایش یافته و بیمه و عوارض آن افزوده نمی‌شود، انگیزه و رغبتی در مالكان خودروهای فرسوده برای جایگزینی آن وجود ندارد و بر این اساس، «انگیزه مالك خودرو فرسوده» حلقه گمشده این ماجرا است.